شاید در ابتدا بگوییم سعادت دنیا و آخرت را تضمین می کند که پاسخ کلی و درستی است؛ اما وقتی کمی دقیق تر شده و بفهمیم که قرار است چه چیزی از این بحث نصیب ما بشود، به مانند منبعی از انرژی عمل می کند و باعث می شود مواردی که در بطن موضوع گفته می شود را به خوبی انجام دهیم و واقعا به دنبال رعایت کردن آنها باشیم.
- دقیق ترین مدل زندگی ارائه می شود
زیرا تایید عقل و شرع توام باهم است. و این موجب جلوگیری از اتلاف وقت در مسیر آزمون و خطا در انتخاب راه و رسم زندگی می شود.
برای کسب منافع دنیایی هم بهترین راه این است که انسان به سراغ انسان کامل برود و راه کار دریافت کند.(اگر کشورهای توسعه یافته غیر از تلاش های بی وقفه که آنها را به این نقطه رسانده ، از منابع وحیانی هم بهره می بردند الان در نقاط بالاتری از موفقیت بودند. کشورهایی که در زمینه اقتصادی، صنعتی و ... رشد زیادی داشته اند اما هم اکنون در فکر برطرف سازی فساد در جامعه خویش هستند و این دلیلی جز عدم بهره برداری از منابع وحیانی ندارد.)
زندگی واقعی (حیات واقعی) بدون بعد معنوی و اخروی هیچ فایده ای ندارد.. زیرا زندگی مادی صرف ، تامین کننده نیازهای روحی نیست و انسانی که از نظر روحی نیازش برطرف نشود ، به واقع مرده ای متحرک است. نتیجه: نیازهای روحی فقط با دستورالعمل های وحیانی تامین می شود فلذا دقیق ترین روش زندگی آن است که شرع و عقل پای آن را امضا کند.
- مهم ترین روش تبلیغ دین می باشد
زیرا اساسی ترین راه برای معرفی سلوک واقعی دینی، نشان دادن آن در عمل است.
اثری که در عمل هست هیچگاه در سخنرانی و کتاب نیست؛ مهم ترین روش در معرفی دین به همسر، فرزندان، فامیل درجه یک و بقیه مردم در محل کار و تحصیل و... عمل کردن می باشد.
همیشه خرج کردن در امر تبلیغ دین این نیست که ما تدریس کنیم و سخنرانی کنیم و... گاهی یک تشکر با روی خوش از زحمت یک کارگر، نشستن پای درد دل مردم، احترام کردن به یک نوجوان در اوج غرور، تایید یک گفته صحیح علی رغم میل باطنی و تعصبات شخصی و... نگاه افراد را به دین و دین مداران مثبت می کند. نکته مهم: این ویژگی ها باید ملکه ما بشود تا اثر کند.
- برای عمل کننده متانت و وقار و اعتبار به دنبال دارد
زیرا دقت در رعایت اصول آداب معاشرت، موجب آن می شود که انسان هر کاری و هر رفتاری و هر کلامی را در جای اصلی خود به کار برد. هر انسان صاحب عقل و شعوری ارزش به جا رفتار کردن را می فهمد حتی اگر خودش عامل نباشد. پس اگر کسی بخواهد دختر شوهر دهد، کارمند استخدام کند، رفیق انتخاب کند و... به این موضوع دقت می کند.
22279 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيكى و صلاح به نيكويى لباس و هيأت نيست، بلكه نيكى و صلاح به آرامش و وقار(آرامش و نرمی و عظمت) است.(میزان الحکمه، ح22279)
امام على عليه السلام: بايد كه خصلت تو وقار باشد؛ زيرا هر كه تندى و درشتى او زياد باشد، پست و زبون شمرده شود.(میزان الحکمه، ح22282)
امام على عليه السلام: مؤمن در تكانها باوقار است و در ناملايمات استوار و در گرفتارى شكيبا.(میزان الحکمه، ح22293)
امام على عليه السلام: به سبب وقار، هيبت [آدمى] زياد میشود.(میزان الحکمه، ح22303)
- مسیر دقیق سیر و سلوک الهی طی می شود
زیرا آنچه که مفهوم سیر و سلوک واقعی است همین رعایت کردن دقیق سیره معصومین علیهم السلام است. عارفان واقعی خوش اخلاق ترین، با ارتباط ترین، دلسوزترین، غم خوارترین، سخت کوش ترین و صبورترینِ افراد در تعامل با مردم هستند؛ مانند مالک اشتر، سلمان فارسی، مسلم بن عقیل، هانی بن عروه، زهیر بن قین و...
رعایت ادب، در آیات قران کریم و روایات با عبارات مختلف به عنوان عبادت حق تعالی مطرح شده است.
«امام علی علیه السلام: سبَبُ تزكيةِ الأخلاقِ حُسنُ الأدب.»؛ ادب نيكو، سبب تزكيه اخلاق است.(میزان الحکمه، ح336)
امام علی عليه السلام:«الآدابُ تَلْقيحُ الأفْهامِ ونَتائِجُ الأذْهان.»؛ آداب، بارور كننده فهم ها و زاييده ذهنهاست.(میزان الحکمه، ح381)
امام على عليه السلام: هر كه به آداب خداوند عزّوجلّ مؤدّب شود، او را به رستگارى جاويد مىرساند.(میزان الحکمه، ح440)
- حال خوب برای انسان به دنبال دارد
زیرا دنیا عرصه عمل و عکس العمل هست. وقتی کسی در آداب و معاشرت خود دقیق عمل می کند، به افراد پیرامون خود حال خوب منتقل می کند. فلذا عکسل العمل خوب هم دریافت می کند. مگر مواردی که جایی از کار اشکال داشته باشد یا از طرف شخص عامل یا طرف مقابل...
- رابطه انسان با خدای مهربان تقویت می شود
با دقت در دستورات آداب معاشرتی منقول از معصومین علیهم السلام و برگرفته از آیات قران کریم در میابیم خدای متعال حساسیت ویژه ای در رعایت این موارد اعمال نموده است؛ زیرا رعایت این موارد حد اعلایی دارد که در ارتباط با خدای متعال خودش را نشان می دهد. مانند: سوء ظن، شکرگزاری، انصاف، امانت داری و... فلذا حق تعالی اجر و پاداش والایی برای آن معین فرموده است.
یعنی اگر کسی نسبت به اطرافیانش سوء ظن داشته باشد، عاقبت کارش سوء ظن به خدای تعالی است یا وقتی تشکر کردن ملکه ی انسان شود، سرانجامش تشکر و سپاس گزاری از حق تعالی است و یا اگر منصفانه با دیگران تعامل کند، در محضر پروردگار مهربان نیز انصاف دارد و دیگر نمازش را ناقص و فوری نمی خواند، چون می گوید که بی انصافی است.
- نسل انسان درست تربیت می شود
فرزندانی که در یک زندگی با سبک صحیح تربیت می شوند، رعایت اصول آداب معاشرت ملکه آنها می شود. فلذا همانگونه هم فرزندان خود را تربیت می کنند. بنابراین نسل آنها موثر و مودب به آداب الهی ادامه پیدا می کند.
لقمان عليه السلام: هر كه خواهان ادب باشد بدان اهتمام مىورزد و هر كه بدان اهتمام ورزد در شناخت آن رنج مىبرد و هر كه براى دانستن آن زحمت كشد، سخت جوياى آن مىشود و هر كه سخت جويا شود سودش را درمىيابد، پس، ادب را عادت خود گردان؛ زيرا تو جانشين كسانى هستى كه پيش از تو به اين آداب آراسته بودهاند و [با داشتن آنها] سود آن را به آيندگان نيز مىرسانى.(میزان الحکمه، ح401)
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام:«لمّا نَزَلتْ هذه الآية:«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً»(تحریم6)، قالَ النّاسُ: يا رسول اللَّه! كيفَ نَقِي أنفسَنا وَأهلِينا؟ قالَ: اعمَلُوا الخيرَ وذَكِّروا بهِ أهْلِيكُم فأدِّبُوهُم على طاعةِ اللَّه.»
امام صادق عليه السلام: چون آيه «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خود و خانواده خود را از آتش نگه داريد» نازل شد، مردم گفتند: يا رسول اللَّه! چگونه خود و خانوادهمان را حفظ كنيم؟ فرمود: عمل خير انجام دهيد و آن را به خانواده خود نيز يادآورى كنيد و بر پايه فرمانبردارى از خدا پرورششان دهيد.(میزان الحکمه، ح403)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: به فرزندان خود احترام گذاريد و آنان را آداب نيكو بياموزيد تا آمرزيده شويد.(میزان الحکمه، ح404)